Eénjarige voltijds dansopleiding
PERA School of Performing Arts Cyprus
Girne American University
Girne, Noord-Cyprus
September 2021 – juli 2022

Ter voorbereiding op mijn verblijf moest ik natuurlijk zeker zijn dat alle officiële documenten in orde waren zoals mijn diploma, kopie paspoort en studieverklaring. Een mapje met documenten was heel belangrijk maar ook de nodige pcr testen moest ik afleggen voor het reizen. Ik vertrok midden in de pandemie, spannend omdat elke week de regels wel anders waren maar toch was het mogelijk en ik vertrok met een grote koffer aan de reis. Op het vliegveld in Cyprus werd ik opgehaald door een medewerker van de Universiteit die bracht mij op mijn bestemming. Ik verbleef in de residentie op de campus dicht bij de Universiteit. Het was 10 minuten lopen naar het danscomplex, wat ideaal was omdat we lange dagen maakte. Ik was de eerste die aan kwam in een huis van 4 internationale studenten. Mijn huisgenoten kwamen uit Brazilië, Zwitserland en Frankrijk. Het is heel bijzonder om met mensen die je maar net kent zo intensief te leven. We moesten spullen kopen voor het huis want er was totaal geen keukengerei of schoonmaakspullen. Het was fijn om samen met mijn huisgenoten de omgeving te verkennen en ons huis helemaal in te richten. Er waren gelukkig ook ouderejaars op de residentie waar wij veel aan konden vragen. En voor alle facilitaire vragen hadden wij een vast aanspreekpunt vanuit de Universiteit.

Ik vond het ontzettend leuk om met huisgenoten te wonen die uit een heel ander land komen. We vonden het vooral leuk om samen te koken en zo heb ik heerlijke recepten overgenomen van mijn Braziliaanse huisgenoot. Daarnaast heb ik ook Duits geoefend met mijn Zwitserse huisgenoot en heb ik interessante documentaires gekeken met mijn Franse huisgenoot. Iedereen had naast dans ook andere interesses en zo was het was dus een echte culturele uitwisseling. De dansstudenten kwamen van over de hele wereld en brachten allemaal andere kennis en kwaliteiten met zich mee. Op zaterdag deden wij vaak een uitwisseling hiervan. Elke zaterdag gaf een student les in een discipline die zij goed kan. Zo heb ik onder andere lessen gehad in breakdance, salsa, house, theater en folklore. Deze stijlen kregen wij niet op de universiteit en was het zo bijzonder om andere studenten hun eigen stijl te zien dansen. Er waren zo veel getalenteerde studenten dat we ook van elkaar veel konden leren.

Een van de eerste culturele evenementen waar ik ben geweest op Cyprus was het Olijffestival. Het was de viering van de eerste olijfoogst. Er waren kraampjes waar traditioneel eten werd gemaakt en ook kon je er zelfgemaakte typisch Cypriotische spullen kopen. ’s Avonds waren er folkloredans en muziekoptredens waar wij als dansstudenten erg blij van werden. Toen de mensen van de organisatie zagen dat wij dansers waren werden wij ook het podium opgeroepen om mee te dansen. Het was mooi om te zien dat de Cyprioten erg trots zijn om hun cultuur en dat graag willen delen. Er komen niet veel andere internationale studenten op Cyprus studeren dus ze vinden het vaak bijzonder dat je er bent en willen ze je graag helpen.

PERA zoals wij de dansopleiding noemen. Bestaat pas 5 jaar en heeft een geheel nieuw gebouw met prachtige grote studio’s. Voornamelijk Black Box, een studio zonder ramen, is favoriet omdat het zo groot is. Naast de studio’s is er ook een Gym waarbij je specifieke trainingen kan doen, een grote multipurpose room voor de theoretische lessen en een werkruimte waar je zelf met je laptop mag werken. Al deze ruimtes zijn alleen toegankelijke voor PERA studenten dus niet overdreven druk. Je kent alle dansstudenten omdat het een relatief kleine opleiding is en je intensief met alle studenten samenwerkt. De sfeer is daardoor zeer gemoedelijk omdat je elkaar kent en elke dag ziet. Daarnaast mogen wij ook gebruik maken van de andere faciliteiten van de universiteit zoals het zwembad en de sportvelden.

De opleiding zelf was ontzettend intensief. Het eerste uur hadden wij Floorbarre, Pilates of Yoga daarna een uur Klassiek Ballet gevolgd door een Moderne dansles. In de middag hadden wij of theoretische lessen, zelfstudie, partnering, repetitie en/of dansonderzoek. De lessen waren zeer divers maar heel erg interessant en plezierig om te doen.

De docenten zijn zeer kundig en kwamen van over de hele wereld naar Cyprus gevlogen om ons les te geven. Veel docenten dansen zelf nog in dansgezelschappen of werken ook op andere dansopleidingen. Ze weten dus wat er in de danswereld speelt en hebben zo hun eigen uniciteit van dansen en lesgeven. De lessen waren van zeer hoog niveau en het was goed voor mijn ontwikkeling om van elke docent zo intensief les te krijgen voor een korte periode (4 tot 8 weken) en dan weer om te schakelen naar de nieuwe docenten. Ik merk dat ik veel informatie en kwaliteiten mee heb mogen nemen en deze combineer om daar mijn eigen dansvaardigheden mee te versterken.

Mijn verwachtingen waren hierdoor zeker waar geworden. Omdat alle dansstudenten andere achtergronden hebben is er soms een te groot niveau per dansstijl. Met Klassiek ballet werd dat opgevuld me extra lessen maar er wordt wel van je verwacht dat je zelf, in je eigen tijd aan de slag gaat met het inhalen of goed krijgen van de lesstof. Je wordt flink op jezelf aangewezen. Ik ben al wat ouder en kan daar goed mee om gaan maar voor jongeren studenten kan ik me voorstellen dat dat lastig is. Er waren wel begeleiders aanwezig maar dan moest je zelf wel initiatief nemen om begeleiding te vragen. De studio’s waren elke dag open van 8.00 tot 21.00 uur behalve op zondag dus er was nog genoeg tijd om na de lessen zelf een studio in de te gaan om te trainen of om zelf onderzoek te doen. Er was wel weinig tijd om naast de studie om het eiland te verkennen. In de voorjaarsvakantie heb ik met twee andere studiegenootjes de intercitybus genomen naar de andere kant van het eiland om het daar te verkennen. Dat was een totaal andere beleving ondanks ik nog steeds op hetzelfde eiland was. Ik ben heel blij dat ik dat nog gedaan heb ik meer van het eiland te zien heb toen ik daar was.

  1. Beoordeling studieactiviteit (studie/uitwisseling/stage/onderzoek) al beoordeeld door de studiebegeleider?: Wij werden door alle docenten beoordeeld. Zo waren er meerdere modern docenten maar uit al deze cijfers is er een gemiddelde naar voren gekomen. Wel moet ik erbij zeggen dat cijfers voor dans anders zijn dan een cijfer voor een theoretisch vak. Wij worden beoordeeld het gehele jaar door en er zijn speciale afsluitmomenten die extra belangrijk zijn. Maar als een student een 8 haalt voor een dansvak is dat uiterst uitzonderlijk. Dans docenten zijn zeer streng en geven niet vaak hoge cijfers omdat het vanuit hun visie altijd beter kan.
  2. Wat heeft deze studieactiviteit betekend voor je gehele studieloopbaan en hoe is de aansluiting met je toekomstplannen?:
    Ik veel geleerd van de docenten en studenten om mij heen, van de culturen en van ieders specialisaties dat ik in een jaar ontzettend veel ben gegroeid. Ik ben heb ook steeds meer richtingen gekozen waar ik zelf graag les in wil geven. Ook door te praten met inspirerende mensen om mij heen weet ik nu dat ik in de toekomst graag meer dans als therapeutisch middel wil gebruiken om mensen te helpen. Ook zou ik dit willen combineren met Yoga omdat ik heb ervaren dat Yoga een aanvulling kan zijn op meerdere vlakken zoals mobiliteit, flexibiliteit en mindfulness.
  1. Wat heeft deze studieactiviteit voor jou persoonlijk betekend?:
    Naast de opgedane kennis en vaardigheden in de dans heb ik ook persoonlijk veel geleerd in het afgelopen jaar. Ik weet nu dat ik bevoorrecht ben om als Europeaan om in Europa te mogen studeren en dat er zo veel mogelijkheden zijn. Ik zag dat mijn medestudenten uit Zuid-Amerika en Azië vaak veel moeite moesten doen om genoeg geld bij elkaar te krijgen om te kunnen studeren en om een visa aan te vragen. Ik voel me zeer bevoorrecht dat een jaar in Cyprus heb mogen studeren. Ik ben ook veel interessante mensen tegen gekomen op het eiland zoals fotografen die wilde samenwerken aan mijn portfolio, muzikanten om een duet mee te maken en velen mensen waarmee ik waardevolle gesprekken had over kunst, cultuur en filosofie. Ik ken nu ook docenten die wereldwijd les geven en mij nieuw plekken hebben aanbevolen. Als laatst heb ik vrienden gemaakt voor het leven en ondanks we op verschillende plekken op de wereld wonen spreken we elkaar nog vaak.
  2. Opmerkingen en tips voor toekomstige bursalen?
    Zorg ervoor dat je een groot potje onvoorziene uitgaven hebt. Ik denk dat bij iedereen bijna wel de kosten uitlopen en ik ben blij dat ik genoeg rekening daar mee heb gehouden. En ook als je weer thuis komt, je nog genoeg geld over hebt om door te kunnen gaan. Verder zou ik zeker net zo lang doorzoeken totdat je de juiste Universiteit gevonden hebt die past bij jou en dan er alleen nog de kwestie om we gewoon voor gaan. Niet alles zal altijd fantastisch zijn maar daar leer je ook van en is het een geweldige ervaring om mee te maken. Mijn motto het afgelopen jaar was: Er is meer mogelijk dan je denkt, je moet er soms alleen naar vragen.






Slide

 
Ik heb als gevolg van deze studie, maar vooral door de omgeving en de menselijke interactie, ontzettend veel vaardigheden ontwikkeld in stress-management, organisatie, leiderschap, interculturele communicatie, openbaar spreken, ingewikkelde informatie selecteren, analiseren en presenteren, en hoe ik een professioneel netwerk opbouw.

Slide

Eénjarige voltijds dansopleiding, PERA School of Performing Arts Cyprus, Girne American University, Girne, Noord-Cyprus

 
De lessen waren van
zeer hoog niveau en het was goed voor mijn ontwikkeling om van elke docent zo intensief les te krijgen voor
een korte periode (4 tot 8 weken) en dan weer om te schakelen naar de nieuwe docenten.

Slide

LLM US law for foreign lawyers, University of Texas at Austin, Texas (VS)
 

 
Nu het mijn doel is om advocaat in de VS te worden en terdoodveroordeelden bij te staan is deze opleiding natuurlijk onmisbaar geweest.

Slide

MSc. Globalisation & Development, School of Oriental and African Studies (SOAS), London
 

 
Zonder het Vreedefonds was het niet mogelijk geweest om het jaar volledig te gebruiken ten behoeve van mijn academische, sociale, en professionele ontwikkeling als persoon

Slide

MA Visual Anthropology, University of Manchester, Manchester UK
 

Ondanks de onvoorspelbare wending die mijn opleiding kreeg door de komst van covid-19 ben ik
ontzettend blij dat ik deze ervaring heb gehad.

Slide

Master of Laws, Columbia University in the city of New York, United States of America

Op alle fronten heb ik volop gebruikt gemaakt van de LL.M. experience!

Slide

Master of Music,Schola Cantorum Basiliensis (Fachhochschule Nordwestschweiz), Basel, Zwitserland

We zijn het enige ensemble in onze generatie dat zich volledig op 16/17eeeuwse muziek gericht heeft, en we hebben daar straks echt iets te bieden.

Slide

Master of Neuroscience, University of Oxford, United Kingdom

We begonnen de Masters in Neurowetenschappen in Oxford met 14
studenten vanuit de hele wereld: Spanje, Italie, Zuid Afrika, Nieuw Zeeland,
Pakistan, India, Slowakije, Afghanistan, Tunesie, Canada, China, Ierland,
England en ik als vertegenwoordiger van Nederland.

Slide

Goldsmiths, University of London, United Kingdom

De studie heeft veel theoretische kennis opgebaard en ik heb ook veel baat gehad aan de lessen en informatie die beschikbaar werd gesteld aan mij als student.

Slide

Research internship Bioengineering, Stanford University, US

Vanaf het moment dat ik het lab in liep waar ik vijf maanden onderzoek zou gaan doen voelde ik me thuis bij mijn labmates.

previous arrow
next arrow